Waardering verdienen en niet kopen

Vandaag zag ik een vraag op LinkedIn over het kopen van waarderingen voor een website. Zodat bezoekers van je website in hun oriëntatie op je producten denken: He, das een goeie!

Sociale media en alles wat je online doet is deze dagen hetzelfde als ‘lopen op straat’ en ‘praten op een feestje’. De normale menselijke normen en waarden gelden er. En ook de normale menselijke psychologische mechanismen tellen mee. Of wel: ik ben tegen.

Waardering verdienen

Waardering is net zo iets als gezag. Gezag kan je niet afdwingen, dan gebruik je namelijk je macht. Gezag kan je alleen verdienen. Het wordt je verleend. Toegedicht. Hetzelfde is er aan de hand met het woord ‘aardig’. Je kan niet ‘aardig’ zijn. Je kan wel aardig gevonden worden door iemand. Ik ken iemawaardering verdienennd die zei: als ze je aardig gaan vinden moet je wegwezen. Daar ben ik ook tegen.

Waardering op je website betekent waardering voor de verleende diensten. Voor het fijne menselijke contact dat er met jou of je medewerkers is geweest. Voor het vertrouwen en de betrouwbaarheid die je uitstraalde, voor de zichtbare motivatie waarmee jij je voor de belangen van de klant inzette. Voor het succes op je inspanningen, voor de intelligentie waarmee je de problemen te lijf ging en vanwege de creativiteit waarmee je de hele opdracht tot een spetterend einde bracht.

Die waardering heb je verdiend omdat je een fijn mens was. Zou jij iemand een waardering geven als het product oké was maar de mens erachter een ploert?

Waardering verdienen via Facebook?

Er zijn manieren om betaalde waarderingen op je website te krijgen. Ik vind dat jammer omdat het een soort van bedrog is. De mensen waarderen je namelijk alleen omdat je hen er voor betaald. Waarderingen op je website zetten omdat het dan net lijkt alsof je al heel lang aan de slag bent vind ik ook oneerlijk. Je hebt nog niet de ervaring, je hebt nog niet het geluk gehad van dikke vissen aan de hengel. Nou en? Zo is ieder bedrijf toch begonnen? En mensen hebben daar echt wel waardering voor. Ze zien aan je website of je in vuur en vlam staat voor je diensten.

Mijn ervaring is dat Facebook een goede manier is om te laten zien waar je voor staat als organisatie. Door te laten zien dat je over kennis beschikt en oog hebt voor de menselijke kant van de zaak oogst je al snel waardering. Als je maar echt en transparant bent, dat is belangrijk.

Hieronder een voorbeeld van de Facebookpagina waar ik voor werk. Dit bericht zorgde voor warme reacties. Zulke warme reacties dat wij daar nog een statusupdate aan gewijd hebben. De reactie daarop zorgde ervoor dat we durfden vragen naar een officiële waardering op Zorgkaart Nederland.

Op onze website staat dat de keukentafel een centrale plek in neemt in ons hospice. Dat is echt zo. Vandaag zijn de sperziebonen met liefde gedopt door één van onze gasten.

Posted by Hospice De Regenboog Nunspeet on maandag 18 mei 2015

“Mijn tante woont nu bij jullie in t huis. Mijn complimenten hoe prachtig alles heel , thuis,, voelt!”Zie je wat ze schrijft? WOONT. En dat is precies wat we willen.

Posted by Hospice De Regenboog Nunspeet on dinsdag 19 mei 2015

Waarderingen en vindbaarheid zijn toch ook een uitdaging

In dit voorbeeld zie je hoe de normale intermenselijke regels gelden binnen de Sociale Media. Zomaar waarderingen planten op je website is in mijn ogen een vorm van bedrog. En is het ook niet gewoon een uitdaging, een sport om op normale natuurlijke manieren je vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten en de waarderingen bij een te sprokkelen?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *