Zorginstelling kan zijn visie op Facebook kwijt

Home / sociale media / Zorginstelling kan zijn visie op Facebook kwijt

Een zorginstelling kan zijn visie op Facebook kwijt. Maar heel vaak gebeurt dat niet. Veel Facebookpagina’s van bedrijven en organisaties zien er uit als een soort kalender. Maar dan één van achteraf. Er staat niet op wat er gaat gebeuren maar wat al voorbij is. Als je geluk hebt met een mooie foto. Maar heel vaak zie ik alleen maar grote lappen tekst.

Informatie hoort op een website te staan. Maar via de sociale media wil de klant ‘voelen‘ hoe de organisatie is. Hoe de mensen zijn. Want Facebook is toch een sociaal medium. Dus dat impliceert dat het gaat over de softe kant van de organisatie.

Mijn mening is dat een zorginstelling heel goed via Facebook zijn visie en zijn waarden aan de man kan brengen. Dit geldt voor hospices maar ook voor grote thuiszorgorganisaties. Juist via Facebook zouden ze het fenomeen ‘tijdschrijven’ en ‘onvrede’ en ‘te weinig tijd’ positief kunnen overschreeuwen met waarden en visie. Overwin het kwade door het goede immers?

Ook een organisatie als een kerk zou toch ook niets liever moeten willen dan haar visie via Facebook verspreiden. Maar veel pagina’s zijn een soort digitaal kerkblaadje geworden valt mij op.

 

Als jij mij vaker leest weet je dat ik pr vrijwilliger ben voor het hospice in Nunspeet. Voor de grap zeg ik wel eens dat ik mijn eerste ingevingen op de Facebookpagina zet en dat de tweede voor betalende klanten is.

Een zorginstelling kan zijn visie op facebook kwijtBijgaande foto is een eerste ingeving maar wel zo goed mogelijk uitgewerkt. We hebben geprobeerd de herfstsfeer in de tuin van het hospice weer te geven en tegelijk belangrijke kernwaarden uit te stralen. Gastvrijheid bijvoorbeeld. Maar ook ademt de foto kleinschaligheid uit. En toch zeker ook betrokkenheid? En warmte dan? Zeker ook, want de warmte zit hem niet alleen in de lekkere herfstzon waardoor gasten en personeel zonder jas in de tuin konden zitten. De warmte zit ook in het feit dat één van de medewerkers werd geraakt door deze twee mensen in de tuin. Zo warm dat deze medewerker het beeld op een foto heeft vastgelegd. Zo warm dat ze vroeg of de foto op Facebook gezet kon worden.

Zo’n mooi natuurlijk moment is dan een cadeautje dat je niet voor bij moet laten gaan. Want dit is zo’n moment dat je als hospice denkt: dit willen we. Dit raakt onze ziel. Zo’n moment moet je als zorginstelling gebruiken om je visie op Facebook weer te geven.

Beeld en korte woorden kunnen elkaar zo mooi versterken. Het bijhouden van de sociale media is daarom niet een taak voor zomaar ieder personeelslid. Zonder mensen te willen beledigen; je moet bij alles wat je doet de missie en de kernwaarden voor ogen hebben. Want een imago is zo beschadigd immers.

En tegelijk kan je het ook niet volledig uitbesteden. Om warme natuurlijke zielmomenten vast te leggen op Facebook heb je betrokken medewerkers nodig. Die dit ook begrijpen. Aan mij dan weer de taak om er iets van te maken. Kijk eens hier als je nog wat verder wilt denken over het bijhouden van sociale media.

Related Posts

  • Nu ik mij vier maanden bezig houd met de sociale media voor het hospice in Nunspeet weet ik dat het een uitdaging is om te schrijven, gelezen te worden en…
  • Nu ik mij vier maanden bezig houd met de sociale media voor het hospice in Nunspeet weet ik dat het een uitdaging is om te schrijven, gelezen te worden en…
  • Mannen worden net zo goed als vrouwen onzeker van seksegenoten die er goed uit zien. Gespierd en slank, wie wil dat niet? Zeker zo boven de dertig? Wat kunnen we…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *