Sociale media voor het hospice

Home / Website zorginstelling / Sociale media voor het hospice

Nu ik mij vier maanden bezig houd met de sociale media voor het hospice in Nunspeet weet ik dat het een uitdaging is om te schrijven, gelezen te worden en te delen. Weet je waarom? Dat komt voornamelijk door de privacygevoelige informatie en de emotioneel beladen situaties die zich voordoen in zo’n hospice.

Ik merk dat het we de neiging hebben om aan te tonen dat er best leuke dingen gebeuren in zo’n nare omgeving. Of misschien willen we laten zien dat een hospice geen nare omgeving is maar dat het leven er gewoon doorgaat. Tot het stopt.

Ooit schreef ik er zelfs een blog over met de titel ‘dit is het echte leven‘. En daarom willen we ook laten zien dat spechten hun bomen bestormen en dat eekhoorns het brood uit de keuken komen stelen. Dat kinderkoortjes komen zingen en dat NLdoet weer zo’n prettig succes was dit jaar.

Weet je waarom sociale media voor het hospice en andere zorginstellingen lastig kan zijn? Omdat het soms niet fijn voelt om alleen de leuke en neutrale gebeurtenissen te delen. Omdat het leven zoveel meer is dan neutraal en leuk. Diepe dingen deel je niet op een oppervlakkig medium.

De sociale media in de zorg mag beter, zo schreef ik een poos geleden naar aanleiding van een onderzoek. En mijn collega van Meer Internet Succes verspreid dat blog nog regelmatig via Twitter. Zo doen we dat binnen de sociale media namelijk. Schrijven, lezen en delen.

En het klopt nog steeds als ik om mij heen kijk. Veel websites van zorginstellingen hebben oude nieuwsberichten, Facebookpagina’s staan stil of zijn op persoonlijke titel gestart. Er valt nog zoveel te doen als we eenmaal de schroom voorbij zijn in de zorgsector.  Lees hier eens de tien geboden voor facebook van Anneke Krakers.

Weet je wat zo mooi is van de sociale media voor het hospice? Het is eigenlijk een beetje die warme deken. Die warme deken uitspreiden over lezers, vrijwilligers, personeel en familieleden. De zorg die hospices gegeven heet palliatieve zorg. Dat komt van het woord pallium. En dat betekent,…warme deken.

En die warme diepmenselijke berichten op Facebook zijn precies de berichten die goed ‘scoren’. Die zorgen voor nieuwe volgers en voor het delen. We houden immers allemaal van dat wat we kennen en herkennen. Het is even zoeken naar de juiste toon en het juiste beeld. En daarna wordt je in de armen gesloten want het gaat over kennen en herkennen, leven en beleven. Het is niet het droge nieuwsbericht die ik op veel Facebookpagina’s zie staan. Die worden bekeken maar niet herkend.

Sociale media voor het hospice, een vak op zich! Zullen we eens sparren?

Related Posts

2 Comments

  • Dank je wel voor je mooie blog over sociale media voor het hospice. Ik ben alleen nu wel benieuwd waar ik je hospice-teksten kan vinden! Overigens ben ik één dingetje niet met je eens, je schrijft “diepe dingen deel je niet op een oppervlakkig medium.” Die oppervlakkigheid is immers geen gegeven, maar wordt juist bepaald en gemaakt door wat we wel of niet delen.

    • Hoi Linda, bedankt voor je reactie. Bedankt voor de fijne woorden. En ja, ik kan wel met je meekomen dat de diepte bepaald wordt door wat we wel en niet delen. Specifiek voor het hospice of andere zorginstellingen moet je denk ik op een openbaar platform wel voorzichtig zijn met privacy en met het delen van gevoelens. Diepe mooie gesprekken die plaats kunnen vinden in een keukentafel komen nooit tot hun recht in een facebookbericht. En ook de reacties van anderen daar dan weer op kan net verkeerd vallen. Maar mooi onderwerp. De diepte zoek ik wel bewust op de site van mijn andere bedrijf bijvoorbeeld. Op http://www.facebook.com/hospicenunspeet vandaag overigens een bericht geplaatst over de gehouden (besloten) herdenkingsdienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *